Üdvözöljük a

Öt éve működik a Teljesítésigazolási Szakértői Szerv | Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Országos rendezvénynaptár

<< 2018 November >>
KeSzeCsüSzoVa
   1234
567891011
121315161718
19202122232425
2627282930  

Öt éve működik a Teljesítésigazolási Szakértői Szerv

2018. szeptember 7.

Öt éve működik a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara mellett a Teljesítésigazolási Szakértői Szerv (TSZSZ), melynek létrehozását az építőiparban tapasztalható, egyes becslések szerint több százmilliárd forint nagyságrendű ki nem fizetett tartozás kezelése tette szükségessé.

A TSZSZ eljárása építészeti-műszaki tervezési, kivitelezési szerződések teljesítéséből eredő viták rendezésére vehető igénybe. A folyamat bármely szereplője, tehát a megrendelő, tervező, kivitelező, alvállalkozó kérheti az eljárás lefolytatását szerződő partnerével szemben, ha a teljesítésigazolás kiadása nem történt meg, a teljesítésigazolás kiadása vitás, vagy kiadták a teljesítésigazolást, de a kifizetés nem történt meg.

 

Kérhető a TSZSZ eljárása mellékkötelezettség érvényesítése esetén is, amikor az érvényesítés indokoltságát vitatja a kérelmező. Olyan esetben például, amikor a vállalkozó indokolatlannak tartja a bankgarancia lehívását, kérheti, hogy a TSZSZ szakvéleményben vizsgálja meg a lehívás indokoltságát.

 

Kérelmet a jogszabály által meghatározott forma szerint lehet benyújtani, legegyszerűbben a TSZSZ elektronikus kérelem befogadási rendszerén, ahol az űrlap kitöltését és a vitás teljesítéshez kapcsolódó dokumentumok csatolását követően egyetlen kattintással kérelmezhető a TSZSZ eljárása. A kérelem beadásának módjáról a honlapon részletes tájékoztatás található.

 

A TSZSZ által vizsgálandó dokumentumok közül legfontosabb a felek között létrejött írásos szerződés, így annak másolatát a kérelemhez minden esetben mellékelni kell (szerződés hiányában azonban az online levelezés tartalma is benyújtható, amiből egyértelműen látszik, hogy a felek között üzleti kapcsolat /benne az üzlet tárgya, feltételei, díjázás stb./ jött létre). A kérelem beadásakor kell megfizetni a szakértői eljárási díjat, melynek összegét jogszabály szabályozza, a kérelemben vitatott összeg bruttó értékének 1%-a, minimum bruttó 60 000 Ft, maximum bruttó 450 000 Ft.

 

A szerv csaknem 200 igazságügyi szakértő taggal működik. Egyes esetekben a szakértői eljárást a kérelem ismeretében kijelölt háromtagú, megfelelő szakterülteken jártas szakértőkből álló tanács folytatja le a befogadástól számított 30 napos határidővel, amely indokolt esetben egy alkalommal, maximum 30 nappal hosszabbítható. A TSZSZ szakvéleménye a beadott dokumentumok és a helyszíni szemlén tapasztaltak alapján készül.

 

A szakértői eljárások legkedvezőbb eredménye, amikor a felek a szakvélemény alapján meg tudnak egyezni, erre sok példa volt, de többször előfordult az is, hogy ez már a szakértők jelenlétében, a helyszíni szemle alkalmával megtörtént. Számos esetben a beadott kérelem már önmagában elősegítette a vita megoldását, amikor a szakértői eljárás lefolytatására azért nem került sor, mert a nem fizető fél, amikor tudomást szerzett az eljárásról, kiegyenlítette tartozását.

 

Ha a felek közötti megegyezés a szakvélemény alapján sem jön létre, a bíróságon indítható a TSZSZ szakvéleményére alapított per, speciális eljárási szabályokkal, melyek az ügymenet gyorsítását szolgálják.

 

A létrehozás óta eltelt öt év után a TSZSZ-hez benyújtott kérelmek száma már 1000 felé közelít.

A kérelmezők döntő többsége kivitelező vállalkozó vagy alvállalkozó.

A csaknem 1000 beadott kérelemből már több, mint 700 szakértői eljárás lezárult.

Ezek tapasztalatai lehetőséget biztosítanak az építőipar területét érintő problémák általános megfogalmazására, amelyek röviden az alábbiak szerint foglalhatók össze:

  • a nem egyértelmű, vagy nem jól értelmezett szerződések;
  • a kivitelezés alatt előforduló műszaki tartalom változtatások, és azok dokumentálásának hiányosságai (pl.: pótmunka – többletmunka esetében);
  • az átadás-átvételi eljárások problémái, különösös tekintettel a minőségi kifogásokra.