Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a veszpremikamara.hu honlap a felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmaz. A honlap használatával Ön a tájékoztatást tudomásul veszi.
bővebben
Elfogadom
AA

Értékesítési és igény előrejelzési gyakorlatok

2019. március 27.

A vállalati működésben az igény előrejelzés minősége legtöbbször aggasztó. A hosszú távú értékesítési várakozások és ehhez képest a rövid távú igény előrejelzések minősége alapvetően befolyásolja a vállalat eredményességét. Ugyanakkor és éppen ezért érzékeny terület, mely kihat a vállalaton belüli és kívüli kapcsolatok minőségére, konfliktusaira.

Az igény várakozás közvetlenül befolyásolja a készletszintet, ez pedig közvetlenül hat a lekötött tőkére, a vállalat likviditására, valamint a vállalat kiszolgálóképességére (szükségtelenül több készlet, illetve készlethiány elkerülése).

Az igény várakozás továbbá közvetlenül befolyásolja a gyártás hatékonyságát (költségszintjét), a termelékenységet és a selejt arányt.

Számos példa igazolja, hogy az igény előrejelzés javításának mértéke arányosan befolyásolja a készletszintet (javítja a készpénz folyamot), jelentősen javítja a gyártási és egyéb járulékos költségeket, növeli a vevőkiszolgálási színvonalat, támogatja a folyamatok vezetésének pontosságát.

Az üzleti folyamatokhoz kötődő értékesítési és igény előrejelzések gyakorlata, mint tapasztaltuk, a vállalkozások döntő hányadánál problémákkal, feszültségekkel terhelt, még ott is, ahol a menedzsment látszólag elégedett az adott teljesítménnyel.

A gyakorlati tapasztalat azt mutatja, hogy az eredményes vállalati működést akadályozó körülmények közül az értékesítést, piaci igényeket előrejelző információk minősége nem támogatja hatékonyan az üzleti folyamatokat.

Márpedig az előzetesen becsült igény az az információ, amely a vállalat tevékenységét alapvetően meghatározza mindaddig, amíg a tényleges rendelés ismertté nem válik. Az előzetes igény-várakozás jelenti a döntések alapját sok vállalati kulcsterületen: gyártás, készletezés, vevőkiszolgálás. Ezen belül is a termék szintű előrejelzési pontosság kritikus tényező az ellátási lánc erőforrásainak helyes elosztása szempontjából. A pontatlan igény előrejelzés képes folyamatosan egyensúlyhiányt eredményezni az ellátásban, a vevői kiszolgálásban, egyben rombolja a pénzügyi teljesítményt is.

 

Felismerve az előrejelzés fejlesztésében rejlő lehetőségeket, az MLBKT szakmai közössége létrehozta 2017-ben az Értékesítés és igény előrejelzési (Forecasting) tagozatát, melynek alapítói között a következő szervezeteket találhatjuk:

  • Bellis Egészségtár Kft.,
  • Béres Gyógyszergyár Zrt.,
  • Bonitat Kft.,
  • Budapest Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem,
  • Dana Hungary Gyártó Kft.,
  • EGIS Gyógyszergyár Zrt.,
  • GRUNDFOS Manufacturing Ltd.,
  • HUMAN BioPlazma Kft.,
  • Knorr-Bremse Rail Systems.,
  • Pfizer Gyógyszerkereskedelmi Kft.,
  • Robert Bosch Power Tool Kft.,
  • Sanofi-Aventis Zrt.

 

A tagozat által kitűzött célok:

  1. Általánosan: az előrejelzési kultúra fejlesztése
  2. Azonos mérési, elemzési elvek kialakítása; az összehasonlíthatóság alapjai
  3. A különböző iparágak előrejelzési gyakorlatából kivont tipikus modellek megfogalmazása
  4. Összehasonlítás, benchmark; a progresszió követése (report)
  5. Az értékesítés és igény előrejelzési funkciók szervezeti elhelyezkedésének jellemzése, lehetséges változtatások előnyei, azok várható eredményei
  6. Az előrejelzés tervezésének fejlesztési tartalékai: a gyakorlat átgondolásából következő innovációs lehetőségek és azok várható eredményei
  7. Workshopok, látogatások, élmények.

 

A tagozat 2018-ban hat tagozati eseményt tartott, melyeket 50 szervezettől 81 kolléga látogatott.

 

Programok:

  • bemutatkozó szervezetek: Knorr-Bremse Rail Systems, Pfizer, Bosch Powertools
  • analitikai eszközök bemutatása: SAS, SPSS
  • vállalatirányítási rendszerek demand komponensei: Microsoft Navision (Dynamics), SAP (SC és DP), QAD (DSCP)

 

Az előrejelzés fejlesztése iránt elkötelezett szakemberek a mai magyar gyakorlatból kiindulva a következő fejlesztési irányokat tartják eredményesnek:

  1. az üzleti folyamatokban képviselt magas felelősség és kockázat miatt az előrejelzési folyamat és információ áramlás fejlesztése,
  2. a piaci kockázatok (változékonyság érzékelése) mérséklése érdekében a gyártó-kereskedő együttműködésének fejlesztése.

 

Az előrejelzés területén lehetőséget látok speciális szolgáltatások nyújtására is, úgymint workshop, tréning, konzultáció stb.

 

 Mondovics János

a tagozat vezetője