Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a veszpremikamara.hu honlap a felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmaz. A honlap használatával Ön a tájékoztatást tudomásul veszi.
bővebben
Elfogadom
AA

Fuvarozási helyzetjelentés a kihívások nyarából

Szerző: Szauder Rita
2020. július 22.

Melyek a jelen legfontosabb feladatai, milyen várakozásaik vannak, mit ígér a nyár és milyen nehézségeket kell kezelniük a szállítmányozással és logisztikával foglalkozó cégeknek? Veszprém megye meghatározó vállalkozásainak vezetőitől kértünk válaszokat.

 


 

A legnagyobb feladat jelenleg: talpon maradni és megerősödve túlélni ezt az időszakot

 

Locargo Kft.

– Számunkra nagy izgalom volt, hogy elkerüljük munkatársaink esetleges megfertőződését, megbetegedését, és bizakodunk, hogy a COVID-19 második hullámát kisebb visszaeséssel megússzuk – emeli ki a vírushelyzet folytán kialakult nehézségek lényeges elemét Reisinger Győző, a veszprémi Locargo Nemzetközi Szállítmányozó és Logisztikai Kft. ügyvezető igazgatója. Ezért számos rendelkezést, megelőző intézkedést hoztak, mint például védőeszközök beszerzése, vevőikkel, partnereikkel együttműködve egymás segítése – míg a Locargo kézfertőtlenítőt gyártatott, mástól maszkot kaptak cserébe.

Az ügyfeleiktől származó információk szerint legalább 15–30 százalékos termelés- visszaesés történt, az autóiparban ennél is magasabb, miközben a fuvarozási verseny óriási maradt. „Jelenleg veszteséget könyvelünk, de eleget teszünk vállalt szerződéseinknek” – húzza alá az ügyvezető. Sőt, mivel az erőforrásaikat már korábban elkezdték a logisztikai szolgáltatások irányába fejleszteni, ezen a területen létszámbővítést terveznek, ami 8–10 új munkahelyet jelent még ebben az évben.

Reisinger Győző úgy véli, itt az ideje a fejlesztéseknek, ezért a korábban képzett fejlesztési tartalékaikat az idén beruházásra költik, amelyhez a vonzó beruházási hitelek, valamint a rendelkezésükre álló építőipari kapacitások reményeik szerint kedvező feltételeket teremtenek.

 


 

Kiélezett versenyhelyzetben

 

Fazekas Intertrans Kft.

Fazekas Károly, a balatonfüredi Fazekas Intertrans & Spedition Kft. cégvezetője a lényeget összefoglalva úgy fogalmaz: a legnagyobb kihívás jelenleg túlélni ezt az időszakot és talpon maradni. Drasztikus mértékben visszaesett a fuvarmennyiség és ezáltal az árak is, óriási túlkínálat van fuvarkapacitásból, a cégek egymás alá licitálnak az árakkal. Emiatt nagy nehézséget okoz gazdaságosan üzemeltetni az autókat.

„Tapasztalataink szerint a külföldi fuvarozók közül nagy konkurenciát jelentenek a román, bolgár, lengyel fuvarozó cégek, mert alacsonyabb díjon tudnak fuvart vállalni – ebben az állami támogatásuknak is szerepe lehet. A nyugati fuvarozók ugyanakkor szintén konkurensek, általában jobban védik saját piacukat, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy egy német cég egy német fuvarosnak többet hajlandó kifizetni, mint egy magyarnak” – mondta el Fazekas Károly.

A nemzetközi fuvaroknál a határátlépéseknél óriási várakozásokat generáltak az egészségügyi ellenőrzések, ez jelenleg stabilizálódott, de egy újabb hullám érkezése esetén ismét ilyen problémákkal is szembe kell majd nézni. Emiatt nem lehet tartani a szállítási időket, a pontos érkezéseket. Közben elérkezett a nyári leállások, szabadságolások ideje, azoknál a cégeknél is, amelyek korábban több hétig nem üzemeltek vagy csak csökkentett üzemben működtek. Ugyanakkor a helyzetből adódó pozitívum, hogy munkaerő tekintetében javult a
helyzet: mivel sok tehergépjárművet leállítottak, sok gépkocsivezető szabadult fel.

A Fazekas Intertransnál is vannak álló gépjárművek, amelyekre lenne gépkocsivezető, viszont a fuvarfeladat kevés. Mindezek miatt Károly úgy látja: most nagyfokú rugalmasság szükséges a fuvarszervezők és a gépjárművezetők részéről is, hiszen olyan munkákat is elvállalnak, amiket eddig nem.

– Kollégáink szerencsére rugalmasan kezelik a helyzetet, és bízunk a javuló tendenciában. Mivel a cégünk stabil lábakon áll, így bírjuk a nyomást és a versenyt egyelőre. Pozitívum az is, hogy a vírus berobbanásakor az üzemanyagárak csökkentek, ami ugyan már visszatért a régi fényébe, de hetekig alacsonyabb szinten volt, és az is segítség átmenetileg, hogy nem kell a hitel- és lízingdíjakat fizetni. Valamint, mivel érezhetően kevesebb autó van az utakon, jobb menetidő-teljesítményeket tudnak elérni a gépjárművezetőink.

 


 

Kedvező fordulatban bízva

 

Happ Logisztikai Cégcsoport

Hasonló tapasztalatokról számolt be lapunknak Happ Olivér, a Happ Logisztikai Cégcsoport vezetője is. A márkói telephelyű vállalatnál a jelenlegi legnagyobb kihívást a vírushelyzetből adódó forgalomcsökkenés jelenti, a kieső bevételek mellett az állandó költségek finanszírozása is nehézségeket okoz. Az elkövetkezendő hetekkel kapcsolatos várakozásokról a cégvezető úgy nyilatkozott: a nyár második felében mindig csökken a forgalom a szabadságolások és a gyárleállások miatt, de ők előrébb tekintve azt gondolják, hogy „szeptembertől megkezdődik a logisztikában a karácsonyi szezon és akkor ott fogunk állni a startvonalon az első sorban.”

Mindehhez persze szükség van a folyamatosan változó körülményekhez, szabályozásokhoz való nagyfokú alkalmazkodókészségre is, ezért kihasználják az összes megnyíló pályázatot, racionalizálják a meglévő működésüket és a folyamatos innováció révén nem titkoltan versenyelőnyt remélnek a versenytársaikhoz képest. Bizakodásra ad okot, hogy az április-májusi radikális, mintegy negyvenszázalékos visszaesés után a júniusi forgalom már plusz tíz százalékkal meghaladta a 2019-es év azonos időszakának forgalmát.

Happ Olivér kiemelte: ebben a vevőiknek nagy szerepük van, „hiszen értékelik innovatív, egyedi megoldásainkat, amelyeket nyugat- európai színvonal és kelet-európai árak jellemeznek”.

 

Forrás: Üzlet Magazin (2020. július)