Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a veszpremikamara.hu honlap a felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmaz. A honlap használatával Ön a tájékoztatást tudomásul veszi.
bővebben
Elfogadom
AA

Július 1-jétől igényelhető az uniós COVID-igazolvány

2021. július 01.

Az uniós Covid-igazolvány megkönnyíti a biztonságos utazást az EU-n belül a koronavírus-járvány alatt. Az igazolvány papír alapon vagy digitálisan érhető el, és igazolja, hogy tulajdonosát beoltották a koronavírus ellen, vagy nemrég készült negatív teszteredménnyel rendelkezik, vagy pedig már felgyógyult egy fertőzésből - vagyis három eltérő igazolványtípusról van szó.

Közös uniós szabályrendszer teszi majd lehetővé, hogy az egyik tagállamban kiadott igazolványt másik uniós országban is elfogadják. Az uniós digitális Covid-igazolványra vonatkozó rendelet 12 hónapig lesz érvényben. Az igazolvány birtoklása nem lesz feltétele a szabad mozgáshoz való jog gyakorlásának, és az igazolvány nem tekinthető úti okmánynak.

Ki jogosult az igazolványra?

Az uniós digitális Covid-igazolvány azt igazolja, hogy az okmány jogosultja:

  • aki kapott Covid19 elleni védőoltást,
  • negatív teszteredménnyel rendelkezik, vagy 
  • felgyógyult a Covid19 betegségből.

Az igazolványt kiállíthatják mindenkinek, aki valamely uniós tagállamban Covid19 elleni oltást kapott, akárhányadik adagról van is szó. A beadott adagok számát egyértelműen fel kell tüntetni az uniós digitális Covid-igazolványon, jelezve, hogy az oltási sorozat lezárult-e.

 

Hogyan igényelhető az igazolvány?

Az igazolvány kétnyelvű, angol-magyar, digitálisan és papíralapon is elérhető.

  1. Digitális letöltés az EESZT applikáción keresztül: a mobilalkalmazás neve EESZT Lakossági (Apple/App Store), vagy EESZT alkalmazás (Google Play áruház). Az applikáció ügyfélkapus bejelentkezési adatokkal használható. Az igazoláshoz tartozó mobilalkalmazások publikálása is megtörtént az áruházakba, de azok jelen pillanatban még nem elérhetőek. A mobilapplikációk Európai Unió kompatibilis változatainak elérhetőségéről az eeszt.gov.hu felületen érhető el további tájékoztatás.
  2. Nyomtatás: TAJ-számmal rendelkezők letölthetik és kinyomtathatják az igazolást az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér  (EESZT) Lakossági Portálján keresztül ügyfélkapus hozzáférésükkel bejelentkezve.
  3. Kormányablakokban és a háziorvosnál: az igazolást papíralapon a kormányablakokban valamint a háziorvosoknál lehet díjmentesen igényelni. Felhívjuk a figyelmet, hogy a kormányablakokban akár előzetes időpontfoglalás nélkül is lehet ügyet intézni. Az igazolvány kiállítása a kérelem után azonnal megtörténik. A kormányablakoknál az uniós digitális COVID oltási, teszt- és felgyógyulási igazolás igénylésre van lehetőség, melyek az igénylést követően PDF formátumban letölthetők és nyomtathatók. A papíron kiállított igazolványok pecsét és aláírás nélküli érvényesek, mivel hitelességüket a rajtuk lévő QR-kód biztosítja.

Az igazolás nem minősül útiokmánynak és nem kerül hivatalból kiállításra és sem megküldésre.

 

Hogyan fogja segíteni az igazolvány a szabad mozgást?

A tagállamoknak az Európai Gyógyszerügynökség által engedélyezett oltóanyaggal (jelenleg ezek a Pfizer-BioNTech, Moderna, AstraZeneca és Janssen vakcinák) elvégzett védőoltásokról szóló igazolásokat kell elfogadniuk. Az egyes tagállamok dönthetik el, hogy olyan oltóanyaggal elvégzett oltásról szóló igazolást is elfogadnak-e, amelyet egy másik tagállam saját eljárásban engedélyezett vagy amely szerepel az Egészségügyi Világszervezet (WHO) veszélyhelyzeti alkalmazási engedélyt kapott oltóanyagokat tartalmazó listáján (ilyen például a Sinopharm vagy a Szputnyik V vakcina).

Az okmány lehetővé teszi, hogy EU-szerte összehangoltan fel lehessen oldani a jelenlegi korlátozásokat.

Főszabályként mindenki, aki beszerezte az uniós digitális Covid-igazolványt, mentesül a járványügyi korlátozások alól és szabadon utazhat az EU-ban. A tagállamoknak tartózkodniuk kell attól, hogy utazási korlátozásokat vezessenek be az uniós digitális Covid-igazolvány birtokosaival szemben, kivéve, ha az ilyen korlátozások a közegészség védelme érdekében szükségesek és arányosak. 

Ilyen esetben – pl. ha egy tagállam aggodalomra okot adó új vírusvariánsokkal szemben kíván fellépni – az adott országnak értesítenie kell majd a Bizottságot és az összes többi tagállamot az általa hozott korlátozásról, és meg kell indokolnia a döntését.

 

Adatvédelmi biztosítékok

Az igazolványokat és az azokon található elektronikus bélyegzőket a csalás és hamisítás elkerülése érdekében ellenőrizni kell. Azonban az igazolványokban szereplő személyes adatokat a célország nem őrizheti meg, és uniós szinten sem hoznak létre központi adatbázist. Az adatokat kezelő és befogadó szervek közintézmények lesznek, így az európaiak gyakorolhatják az általános adatvédelmi rendelet által biztosított jogaikat.

 

Tájékozódás a célország beutazási szabályairól:

Abban az esetben, ha valakinek nincsen utazási szándéka uniós országba, akkor egyáltalán nem szükséges beszereznie a fent említett igazolást. Az utazni vágyóknak javasolt, hogy az igazolás ellenére az utazás előtt tájékozódjanak a célország által megszabott aktuális beutazási feltételekről. A tagállamok ugyanis saját hatáskörben speciális beutazási szabályokat határozhatnak meg és nemzeti hatáskörben döntik el azt is, hogy mely vakcinát fogadják el. A célországban érvényben lévő esetleges speciális beutazási szabályokról a www.konzuliszolgalat.kormany.hu honlapon megtalálnak minden információt.

 

Kérdések és válaszok >>

www.koronavirus.gov.hu vonatkozó oldala >>