Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a veszpremikamara.hu honlap a felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmaz. A honlap használatával Ön a tájékoztatást tudomásul veszi.
bővebben
Elfogadom
AA

Koronavírus: a Bizottság digitális zöldigazolványt javasol

2021. március 18.

Az Európai Bizottság javaslatot terjesztett elő egy digitális zöldigazolvány létrehozására, amely megkönnyíti a COVID-19 világjárvány alatt a biztonságos szabad mozgást az Unión belül.

A digitális zöldigazolvány annak bizonyítékául szolgál majd, hogy egy személyt beoltottak a Covid19 ellen, negatív teszteredménnyel rendelkezik vagy meggyógyult a Covid19-fertőzésből.

 

A zöldigazolvány digitális vagy papíralapú változatban, díjmentesen lesz elérhető. Egy QR-kódot tartalmaz majd, amely garantálja a biztonságosságát és hitelességét.

A Bizottság digitális átjárószolgáltatást fog kiépíteni az összes igazolvány Unió-szerte történő ellenőrzésének biztosítására, és emellett támogatást nyújt a tagállamoknak az igazolványokkal kapcsolatos technikai intézkedések végrehajtása terén.

Továbbra is a tagállamok hatáskörébe tartozik annak eldöntése, hogy az utazók esetében mely népegészségügyi korlátozásoktól tekintenek el, de az ilyen mentességeket egységesen kell alkalmazniuk minden digitális zöldigazolvánnyal rendelkező utazóra.

 

A Bizottság rendeletjavaslatának legfontosabb elemei:

  1. Hozzáférhető és biztonságos igazolvány valamennyi uniós polgár számára:
  • A digitális zöldigazolvány háromféle igazolványt foglal magában: egy oltási igazolványt, egy (NAAT/RT-PCR teszt vagy antigén gyorsteszt elvégzéséről kiállított) tesztelési igazolványt és egy, a Covid19-megbetegedésből való felgyógyulást tanúsító gyógyultsági igazolványt.
  • Az igazolványokat digitális vagy papíralapú változatban állítják ki. Mindkét változat rendelkezik egy QR-kóddal, amely tartalmazza a szükséges kulcsfontosságú információkat, valamint egy digitális aláírást a dokumentum hitelességének igazolására.
  • A Bizottság digitális átjárószolgáltatást fog kiépíteni és támogatja a tagállamokat egy ellenőrző szoftver kifejlesztésében, amely lehetővé teszi a hatóságok számára az összes igazolványon szereplő aláírás ellenőrzését az egész Unióban. Az igazolvány birtokosának személyes adatai nem haladnak át az átjárón, és azokat az ellenőrzést végző tagállam nem őrzi meg.
  • Az igazolvány díjmentesen lesz elérhető, és azt a kiállító tagállam hivatalos nyelvén vagy nyelvein, valamint angolul állítják ki.

 

  1. Megkülönböztetésmentesség:
  • Az Unión belüli utazás során minden állampolgárnak – függetlenül attól, hogy kapott-e védőoltást vagy sem – részesülnie kell a digitális zöldigazolvány előnyeiből. A be nem oltott személyekkel szembeni hátrányos megkülönböztetés megelőzése érdekében a Bizottság javasolja, hogy az interoperábilis oltási igazolvány mellett hozzanak létre olyan igazolványokat is, amelyek igazolják az elvégzett koronavírustesztek eredményeit, illetve azt, hogy az igazolvány tulajdonosa felgyógyult a Covid19-megbetegedésből.
  • Azonos jogok a digitális zöldigazolvánnyal utazóknak – amennyiben a tagállamok a beoltottság igazolásának megléte esetén eltekintenek bizonyos népegészségügyi korlátozások – például tesztelési kötelezettség vagy karantén letöltése – alkalmazásától, ugyanolyan feltételek mellett kötelesek elfogadni a digitális zöldigazolvány rendszere keretében kiadott oltási igazolványt is. Ez a kötelezettség az uniós forgalombahozatali engedéllyel rendelkező vakcinákra korlátozódna, de az egyes tagállamok dönthetnek úgy, hogy ezeken felül más vakcinákat is elfogadnak.
  • Értesítés az egyéb intézkedésekről – ha egy tagállam továbbra is karantént vagy tesztelést ír elő a digitális zöldigazolvánnyal rendelkezők számára, erről értesítenie kell a Bizottságot és az összes többi tagállamot, és meg kell indokolnia az ilyen intézkedést.

 

  1. Kizárólag a legfontosabb szükséges információk, a személyes adatok biztonságos kezelése:
  • Az igazolvány korlátozott számú információt tartalmaz, például a nevet, a születési időt, a kiállítás dátumát, a védőoltásra/tesztre/felgyógyulásra vonatkozó releváns információkat és az igazolvány egyedi azonosítószámát. Ezeket az adatokat csak az igazolványok hitelességének és érvényességének megerősítése és ellenőrzése céljából lehet ellenőrizni.

 

A digitális zöldigazolvány valamennyi uniós tagállamban érvényes lesz, továbbá Izland, Liechtenstein, Norvégia és Svájc is csatlakozhat ahhoz. A digitális zöldigazolványt az uniós polgárok és családtagjaik számára kell kiállítani, azok állampolgárságától függetlenül. Az igazolványt ki kell állítani továbbá az EU-ban lakóhellyel rendelkező harmadik országbeli állampolgárok és a más tagállamokba történő utazásra jogosult látogatók számára is.

A digitális zöldigazolvány rendszere átmeneti intézkedés. Amint az Egészségügyi Világszervezet (WHO) bejelenti a Covid19-világjárvánnyal összefüggő nemzetközi népegészségügyi szükséghelyzet végét, a rendszer felfüggesztésre kerül majd.

 

A következő lépések

Ahhoz, hogy a rendszer még a nyár előtt elkészüljön, az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak mielőbb el kell fogadnia ezt a javaslatot.

Ezzel párhuzamosan a tagállamoknak végre kell hajtaniuk az e-egészségügyi hálózat keretében elfogadott technikai standardokat és a bizalmi keretrendszert, hogy biztosítsák a digitális zöldigazolványok időben történő bevezetését, interoperabilitását és a személyes adatok védelmének teljes körű betartását. A cél az, hogy a következő hónapokban lezáruljon a technikai munka és befejeződjék a javaslat kidolgozása.

 

Forrás: ec.europa.eu