Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a veszpremikamara.hu honlap a felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmaz. A honlap használatával Ön a tájékoztatást tudomásul veszi.
bővebben
Elfogadom
AA

Óvakodjunk a csalóktól!

Szerző: Dr. Herjavecz Klára
2022. május 12.

Felújítások, karbantartások megrendelése esetén több százezer forinttól vehetünk búcsút, amelyet ha sikerül is viszontlátnunk, a becsapottság gyomorszorító érzése évekig velünk marad. Hogyan előzzük meg a bajt?

Hónapok óta bosszant a rozsdás eresz, a megvetemedett, zörgő üvegű belső ajtó, a szelelő ablak, beakadt redőny. Félünk a betörőktől. Talán új vaskosabb, hevederzáras bejárat kellene? Hová forduljunk, ki csinálja meg gyorsan, elfogadható áron, sőt lehetőleg azonnal? Ebben a pillanatban, mintegy varázsütésre megszólal a csengő. Odakint jólöltözött, mosolygó ifjú áll, elegáns aktatáskával. Bemutatkozik: egy komoly cégtől jött, látván az öreg csatornát, régi ablakot, a vékony szivaccsal keretezett bejáratunkat, remek csere ígéretével kér bebocsátást. Mit tegyünk? Hivatkozzunk arra, hogy nem értünk a műszaki dolgokhoz, kizárólag családtagjainkkal együtt döntünk drága pénzbe kerülő felújításról, és ne engedjük be!

Ha sikerült bedorombolnia magát a szívünkbe és betessékeltük, húzzuk az időt. Felajánlja, hogy elkezdi a felmérést. Közli, hogy energetikai tanúsítványt is kapunk, amiről valljuk be, nemigen tudjuk mi fán terem és kell-e nekünk egyáltalán? Az az igazság, hogy nincs rá szükségünk. Ne engedjük, hogy bármit is lemérjen.

Hívatlan látogatónk természetesen előre kinyomtatott szerződést is hozott, amelyből csak adataink és aláírásunk hiányzik. Lassan keressük elő szemüvegünket és kezdjük el böngészni az iratot. Nagyon ügyeljünk arra, hogy se olvasva, se olvasatlanul semmilyen okiratot ne írjunk alá! Az ilyen szerződések ugyanis tele vannak taposóaknákkal! Többnyire számunkra hátrányos, velünk meg nem tárgyalt kikötéseket tartalmaznak, amelyekről jogvita esetén kiderül, hogy valójában nem váltak a szerződés részévé. Nagy összegű – akár a teljes díj kétharmadát kitevő – foglaló, felmérési, tanúsítványkészítési díj kötelezettséget tartalmaznak. Az üzletkötő persze mindig előlegről beszél. Köztudott: a szó elszáll, a szerződésben pedig biztosan, még nagyítóval sem lehet fellelni az előleg szót. Ha az ügynök megkérdezi, mennyi készpénzünk van otthon, határozottan állítsuk: csak a holnapi bevásárlásra való. Még véletlenül se említsünk konkrét összeget és azt se, hogy van bankkártyánk, vagy tudunk utalni. Amennyiben mégis közöljük, néhány ezer forint híján annyit fog elkérni, amennyit mondtunk. Később vita esetén arra hivatkoznak, hogy a szerződés értelmében vissza nem járó foglalót, felmérési, tanúsítványkészítési díjat fizettünk, a díjak ellenértékét pedig már ledolgozták. Szélhámosok ellen az sem biztosíték, ha szabályos készpénzfizetési számlát kapunk. A készpénz felvételének épp az az indítéka, hogy ne legyen időnk megbeszélni senkivel, mit és mennyiért rendeltünk, vagy miközben nekilátunk az átutalás elintézésének, ne gondoljuk meg magunkat. Tehát, senkinek ne adjunk át készpénzt, még bizonylat ellenében sem.

Gondolkodjunk el: ismerünk valakit, akinek ez a vállalkozó jó áron, gyorsan, kiváló minőségű munkát végzett, láttuk a produktumot?

A szerződést a végén kezdjük el olvasni: eleve gyanús az olyan szöveg, amely szerint a vállalkozót kizárólag a saját székhelye szerinti bíróságnál perelhetjük be. Vállalkozó, fogyasztóval szemben ezt nem kötheti ki.

Ha mégis fizettünk és aláírtuk a szerződést, azonnal hívjuk fel azt, akiben megbízunk. Családtagjainkat, barátainkat, ismerőseinket, a szomszédokat, a közös képviselőt. Ne szégyelljük elmesélni a történteket! A fogyasztóknak joga van az üzlethelyiségen kívül és távollévők között kötött szerződésektől – ide tartoznak a lakásunkon, telefonon, interneten létrejött megállapodások – 14 napon belül, indokolás nélkül elállni. Ha a vállalkozó megkezdte a munkát, a szerződést fel lehet mondani.

Vannak olyan vállalkozók is, akik szórólapokon, telefonon, – főképp a régi telefonkönyvekből kigyűjtött vonalas hívószámon – esetleg interneten keresik meg a fogyasztókat, majd előzetes időpontegyeztetés után jelennek meg náluk. Az ilyen előzmények után létrejött jogügyletekre is vonatkozik a 14 napos elállási és a felmondási lehetőség.

Elállni, felmondani írásban kell! Ne késlekedjük, ne telefonálgassunk! Ha valaki segített meggyőződni arról, hogy a szerződésben feltűntetett vállalkozás létezik, írjuk meg a cég székhelyére, hogy a szerződéstől elállunk, vagy felmondjuk és határidő megjelölésével szólítsuk fel a felvett összeg visszafizetésére. Fontos a tértivevényes postai feladás, mivel a tértivevény bizonyítja, hogy a másik fél mikor vette át levelünket, illetve, ha nem volt hajlandó átvenni, a küldemény mely naptól számít kézbesítettnek.

A szerződést megtámadni, felmondani, elállni 14 nap után is lehet. Ez esetben is írásban, de itt már hivatkozni kell döntésünk okaira.

Amennyiben a vállalkozás 30 napon belül nem, vagy elutasítóan válaszolt, illetve nem fizette vissza a felvett pénzt, haladéktalanul kérjünk jogi segítséget. Személyesen, telefonon, vagy írásban keressük meg a békéltető testületet, ahol tanácsot kapunk a békéltető testületi eljárás megindításának módjáról, vagy útmutatást igényünk más módon történő érvényesítéséről.

Dr. Herjavecz Klára, a Veszprém Megyei Békéltető Testület elnöke

A Békéltető Testület elérhetőségei:
Cím: 8200 Veszprém, Radnóti tér 1. (Fsz. 115-116.)
Tel.: +36-88-814-121 (H-CS délelőtt) +36-88-814-111 (VKIK titkárság)
E-mail: info@bekeltetesveszprem.hu
Web: www.bekeltetesveszprem.hu
Hivatali kapu: 262219313, VKIKBT
Elektronikus ügyintézés: epapir.gov.hu