Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a veszpremikamara.hu honlap a felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmaz. A honlap használatával Ön a tájékoztatást tudomásul veszi.
bővebben
Elfogadom
AA

Mire ügyeljünk, ha webáruházban vásárolunk?

2019. november 26.

A Veszprém Megyei Békéltető Testülethez 2019. év első tíz hónapjában a beérkezett kérelmek száma 251 volt, ezen belül az internetes vásárlással kapcsolatos bejelentések száma 51 volt (ebből termékekkel kapcsolatos volt 49 és a szolgáltatásokkal kapcsolatos volt 2 ügy). Gyakorlatilag minden ötödik bejelentés az internetes vásárlással kapcsolatos problémákat tárta a testület elé.

 

A teljesség igénye nélkül csak néhány az internetes vásárlások „árnyoldalai” közül: nem a megrendelt áru érkezett meg; a megrendelt áruról a csomag megbontását követően derült ki, hogy sérülten érkezett (amelyről nem lehet tudni, hogy hol, mikor sérült meg: a szállítás során, vagy eleve így adta postára az eladó stb.); a fogyasztó az áru megrendelését követően átutalta a termék vételárát, de a termék már hosszabb ideje nem érkezett meg. Sok az olyan bejelentés is, amelyben a Fogyasztó arról ad tájékoztatást, hogy a reklamációjára nem reagálnak, semmilyen formában, vagy – a 14 napon belüli elállást követően – nem hajlandók visszautalni a termék vételárát stb.

Az egyes ügyek a meghallgatásokat követően a következő döntésekkel zárultak: egyezség – 2; kötelezés – 1; ajánlás – 16 esetben. Az eljárás megszüntetésére összesen 25 esetben került sor, a következő okok miatt: kérelem visszavonása – 2; a felek megállapodtak – 4; az eljárás folytatása lehetetlen – 5; és 11 esetben pedig elnöki hatáskörben, az un „előkészítő szakaszban” került megszüntetésre az ügy.  1 esetben pedig az ügy áttételre került – 2019. augusztus 31.-ig hatályos rendelkezések figyelembevételével – az illetékes Budapesti Békéltető Testülethez.

Az internetes vásárlások száma évről-évre növekszik, gyakorlatilag az egyik legdinamikusabban növekvő ága a kereskedelemnek. Azonban – mint más területeken – az elektronikus kereskedelemnek is megvannak a „kalózai”, akik nem minden esetben nyitnak a legjobb szándékkal a vásárlók felé.   Annak érdekében, hogy bizonyos problémákat „megelőzzünk”, jó, ha a vásárlást megelőzően több kérdésben „ellenőrizzük” le azt a web-áruházat, amelytől vásárolni akarunk, szeretnénk.

Az alábbiakra hívjuk fel a figyelmüket, azaz mire ügyeljünk az internetes vásárlásokat megelőzően, a vásárlások megrendelésekor, valamint a megrendelt áru átvételekor.

Mielőtt vásárolnánk egy webáruháztól győződjünk meg a következőkről:

  1. Ki az áruház üzemeltetője (az ezzel kapcsolatos információkat megtalálja az internetes áruház adatvédelmi nyilatkozatában, valamint az általános szerződési feltételek között.) Győződjön meg arról is, hogy a cég szerepel-e a cégnyilvántartásban., (elérhetősége: https://www.e-cegjegyzek.hu/)
  2. Nézzük meg, hogy a „kapcsolatok, elérhetőségek” „fül” alatt szerepel-e a cég elérhetősége, van-e telefonszáma. Fontos: ha csak e-mail elérhetőség van feltüntetve, és egyéb elérhetősége pedig nincs a web-áruháznak, gyanús lehet, legyünk bizalmatlanok.
  3. Használjunk olyan böngészőt, amely képes a tranzakciók titkosításához szükséges adatátvitelre, tájékozódjunk a társaság biztonsági szabályzata felől, és főként arról, hogy a webhelynek van–e kódolója, hogy a személyi, és pénzügyi adatok ne kerülhessenek rossz kezekbe a tranzakciók alatt.
  4. Az áru megrendelése előtt a keresett árucikket több helyen is nézze meg, hogy össze tudja hasonlítani az árakat, illetve eleve olyan portálokon nézelődjön, ami erre szakosodott.
  5. Tanulmányozzuk és ismerjük meg a szerződési feltételeket, milyen jogai és kötelezettségei vannak a feleknek (így – többek között – a csomagolási-, a szállítási költség, a szállítási határidő, a felelősségvállalás).
  6. Ha nem ismerjük az áruházat, érdemes először egy kisebb értékű áru rendelésével tesztelni a szolgáltatás minőségét.
  7. Őrizzük meg – mentsük le – a tranzakciók idejét és összegét, egy későbbi, esetleg felmerülő probléma, reklamáció esetére. Nyomtassuk ki, mentsük le, az áru megrendelését és a rendelés visszaigazolásának másolatát, az általános szállítási feltételeket, beleértve a visszaküldési és visszafizetési szabályzatot, amelyek a vásárlás időpontjában fennálltak.
  8. Fizetés: A szállítással és visszafizetéssel kapcsolatos sok probléma miatt célszerű szállítás utáni fizetést választani. Alternatív megoldásként, néhány országban a hitelkártyával való fizetés külön védelmet jelent, ha kedvezőtlenül alakulnak a dolgok, mivel ekkor a kártyatulajdonosnak joga van követeléssel fellépni a kártyakibocsátónál és az Internet kereskedő cégnél. (Például, ha nem érkezik meg az áru, és az Internet kereskedő cégtől nem tudunk választ kapni, úgy visszatérítést követelhetünk a kártyakibocsátótól). Ezt az eljárást: „chargeback”-nek (visszaterhelésnek) nevezik. Bővebb információt – többek között – a következő linken is találhat: https://webshippy.com/blog/chargeback-eljaras-visszaterheles/). A visszaterhelés a kifizetett összeg visszaigénylését jelenti, amennyiben a vásárló nem elégedett a vásárlás eredményével, így például: „Nem kapta meg a terméket”, „Nem azt a terméket kapta meg, amit megvásárolt”, „Hibásan kapta meg a terméket” vagy „Hiányosan kapta meg a terméket.” Azért jó és – talán a legbiztonságosabb fizetési mód – a bankkártyás fizetés, mert lehetőségünk van a hibás teljesítés miatt a bankunkon keresztül visszakövetelni az átutalt összeget. Az eljárás hosszabb időt vehet igénybe.
  9. Érdemes megrendelni valamilyen banki biztonsági szolgáltatást, ilyenkor ugyanis csak a visszajelzésünk után fizet ki pénzt a pénzintézet a számlánkról.
  10. Lehetőség szerint tartózkodjunk a készpénzfizetéstől.
  11. Külföldről történő vásárlás esetén, ellenőrizendő, hogy milyen törvények vonatkoznak a kötendő szerződésre. Ha valamit más országból vásárolunk, és a szerződésre annak az országnak a törvénykezése érvényes, probléma esetén az ügy nehezen rendezhető.
  12. Lehetőségünk van meggyőződni arról is, hogy az általunk választott céggel szemben folytattak-e le eljárást magyarországi hatóságok. Az ezzel kapcsolatos információkat a következő linken találja meg: http://www.jogsertowebaruhazak.kormany.hu/. Érdemes ezeket a lépéseket megtennünk, hogy elejét vegyük a későbbi kellemetlenségeinknek.
  13. Személyiségi jogainkkal kapcsolatos kérdések ellenőrzése: Ellenőrizzük a webhely személyiségi jogi szabályzatát (és legyünk nagyon elővigyázatosak, ha ez hiányzik a weboldalról), hogy hogyan használhatják fel a közölt személyi adatokat, és győződjünk meg arról, hogy van–e a választási lehetőségünk a kéretlen postai, e–mail (spam) vagy telefon üzenetek visszautasítására.

 

Amennyiben az internetes áruház külföldi és a vásárlásunkat követően problémák merülnének fel, abban az esetben lehetősége van az Európai Bizottság által működtetett európai online vitarendezési (OVR/ODR) platform igénybevételére, amelynek célja, hogy a színvonalas vitarendezés lehetőségét biztosítva biztonságosabbá és tisztességesebbé tegye az online vásárlást.

Bővebb információkat a következő linken talál:
https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/?event=main.home.howitworks

Összefoglalva: ha internetes áruháztól kíván árut beszerezni, vásárolni, javasoljuk, hogy szánjon egy kis többlet időt azért, hogy megelőzzünk néhány, későbbi, esetleges kellemetlenséget.

 

További információ:

Békéltető Testület

Kapcsolódó tartalmak

Tudjon meg többet.