A Veszprém Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara és a KISOSZ Veszprém Vármegyei Képviselete turisztikai és vendéglátóipari Szezonfelkészítő Fórumot szervezett, amelyen az érintett vállalkozások a legaktuálisabb témákban kaptak tájékoztatást az idegenforgalmi szezont érintően, a NAV és a Kormányhivatal közreműködésében.
Az eseményt Dr. Simon Attila, a Veszprém Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara elnöke nyitotta meg, illetve köszöntötte a résztvevőket. Kiemelt, hogy a rendezvény fontos célja a hatóság munkájának, ellenőrzési tapasztalatainak megismerése és átadása, ezzel segítve a vállalkozások önkéntes jogkövetését.
A rendezvényen hatósági előadók osztották meg tapasztalataikat és ismertették az aktuális tudnivalókat, jogszabályváltozásokat.
Dr. Simon Attila
Troják László
Alapvetések és változások a munkavédelem és foglalkoztatás-felügyelet területein:
- Troják László, a Veszprém Vármegyei Kormányhivatal főosztályvezetője ismertette a foglalkoztatási támogatási lehetőségeket és a legújabb szabályozásokat.
- A főosztályvezető részletesen bemutatta a foglalkoztatás-felügyelet és munkavédelem aktuális szabályozásait, kihívásait és szankcióit. Ismertett a bejelentés nélküli foglalkoztatás következményeit, a jogviszony létesítésének feltételeit, valamint a munkaügyi bírságok kiszabásának mérlegelési szempontjait. Kitért emellett a munkáltatók kötelezettségeire, például a munkavédelmi oktatások, veszélyes munkaeszközök üzembe helyezése és az orvosi alkalmassági vizsgálatok terén.
- Kiemelte a 2025-ös célvizsgálatok főbb területeit, mint például a foglalkoztatás alapvető szabályainak betartását, a munkaidő és pihenőidő nyilvántartását, valamint a munkavédelmi megfelelőséget. Emellett a munkabalesetek statisztikáiról is beszámolt, különös tekintettel a szálláshely-szolgáltatás és vendéglátás területén történt esetekre.
Foglalkoztatási támogatások:
- Troják László bemutatta az aktuális támogatási lehetőségeket a foglalkoztatással kapcsolatban.
- Ismertette a GINOP Plusz és TOP Plusz programokat, amelyek a fiatalok és idősebb álláskeresők foglalkoztatását segítik. A támogatások főbb formái közé tartoznak a bértámogatások, melyek a bruttó munkabér 50%-át fedezik meghatározott időtartamra, valamint a mobilitási és lakhatási támogatások, amelyek a munkavállalók költözési és utazási költségeit csökkentik.
- A célcsoportok között szerepelnek az alacsony iskolai végzettségűek, tartósan álláskeresők, kisgyermeket nevelők és megváltozott munkaképességűek. A programok a képzésekhez is támogatást nyújtanak, többek között megélhetési, utazási és gyermekfelügyeleti költségek fedezésére. Az előadásban kiemelte a támogatások igénybevételének feltételeit, például a köztartozásmentességet és a nettó létszámnövekedés biztosítását, valamint a kérelem benyújtásának lépéseit.
- Bővebb információ: https://munka.hu/
Élelmiszer-higiénia és élelmiszer-biztonság aktualitásai:
- Dr. Szabó József Andor, a Tapolcai Járási Hivatal élelmiszer-biztonsági és állategészségügyi osztályvezetője beszélt a 2025-re vonatkozó új szabályokról.
- Előadásában az osztályvezető kitért a vendéglátásban leggyakoribb betegségek, fertőzések esetszámaira, okaira, továbbá ehhez kapcsolódóan az élelmiszer-ellenőrzések típusaira és tapasztalataira.
- Bemutatta a helyszíni ellenőrzéseknél szempontrendszerét (szubjektív, objektív és cheklist szerinti ellenőrzések), továbbá a szankciók fajtáit, a bírságok mértékét és a szakciókkal összefüggű egyéb jogkövetkezményeket (pl. egység bezárása).
- Kiemelte a dolgozók képzésének, a személyzeti higiéniának és a hűtőlánc fenntartásának fontosságát, valamint hangsúlyozta a HACCP alapelveit, előfeltételeit és az eljárás céljait is, azaz a proaktív, megelőző élelmiszer-biztonság kiépítését és fenntartását, továbbá az ellenőrzési tapasztalatokat és terveket is.
Dr. Szabó József Andor
Dégi Zoltán
Adóváltozások és ellenőrzési tapasztalatok a vendéglátásban:
- Dégi Zoltán, a NAV Veszprém Vármegyei Adó- és Vámigazgatóság igazgatója bemutatta a NAV által a turizmus és vendéglátás szektorra vonatkozó ellenőrzési fókuszokat és szabályozási változásokat részletezi a 2025-ös évre. Kiemelt figyelmet kapnak az egyszerűsített foglalkoztatás szabályai, a jövedéki termékek kezelése, az online pénztárgépek használata, valamint a vendéglátóipart érintő adózási előírások. Az ellenőrzések fő területei közé tartozik a nyugta- és számlaadás, az alkalmazottak bejelentése, és a kedvezményes áfa kulcsok helyes alkalmazása.
- Hangsúlyozta a digitális megoldások szerepét, például az e-pénztárgépek és e-nyugták bevezetését, amelyek csökkentik az adminisztrációs terheket és növelik a versenyképességet. Kitért a turizmusfejlesztési hozzájárulás szabályaira, valamint a borravaló adózási kérdéseire is, amelyek 2025-től módosított szabályok szerint kezelendők.
- Összegezte az ellenőrzések során tapasztalt leggyakoribb hibákat, mint például a nyitó pénzkészlet helytelen rögzítése és a téves áfa kulcsok alkalmazása, továbbá felhívja a figyelmet a mulasztások jogkövetkezményeire, például az üzletzárás lehetőségére.
Vágó Péter
Az esemény zárószavait Vágó Péter, a KISOSZ Veszprém elnöke mondta el. A hivatalos program után a résztvevők fogadáson és networking eseményen vehettek részt, amely lehetőséget nyújtott tapasztalatcserére és új üzleti kapcsolatok kialakítására.
A rendezvény Magyarország Kormánya és a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara "Szövetségben a Vállalkozókkal" című megállapodása és az ahhoz kapcsolódó Vállalkozásfejlesztés Program keretében, a Veszprém Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara szervezésében valósult meg.
Előadások:
Galéria: