Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a veszpremikamara.hu honlap a felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmaz. A honlap használatával Ön a tájékoztatást tudomásul veszi.
bővebben
Elfogadom
AA

Mérföldkőhöz érkezett a kamara Erasmus+ projektje

2025. szeptember 08.

A VETech – Digitális készségfejlesztés a holnap KKV-inek című Erasmus+ projekt keretében a projektpartnerek (Magyarország, Bulgária és Görögország) összeállították a három ország szakképzésének és KKV-szektorának digitális felkészültségét bemutató átfogó tanulmányt.

Ez a dokumentum nem csak helyzetképet ad, hanem alapot teremt a projekt következő fázisához is: egy olyan eszköztár kidolgozásához, amely segíti a szakképzés szereplőit és a KKV-kat a digitális átmenetben.
 

VETech-adatbázis (jelentés)


A jelentés egyik legfontosabb megállapítása, hogy a vizsgált országok mindegyike az EU-s átlag alatt teljesít a digitalizáció területén. Az EU Digitális Gazdaság és Társadalom Indexének (DESI) 2022-es adatai szerint Magyarország a 22., Görögország a 25., Bulgária pedig a 26. helyen állt a 27 tagállam közül. A lakosság alapvető digitális készségei is elmaradnak: Magyarországon 58,9%, Görögországban 52,4%, Bulgáriában pedig mindössze 35,5% rendelkezik azokkal. Ez komoly kihívást jelent, hiszen a három ország gazdaságát meghatározó KKV-k – amelyek aránya meghaladja a 99%-ot – csak akkor maradhatnak versenyképesek, ha alkalmazkodnak a digitális korszak elvárásaihoz.

 

A jelentés rávilágít arra, hogy a KKV-k digitális átállását mindenhol hasonló akadályok lassítják:

  • hiányzó digitális készségek a munkavállalóknál és a vezetőknél,

  • IT-szakemberhiány,

  • magas technológiai beruházási költségek,

  • a digitalizáció előnyeinek alulértékelése,

  • belső ellenállás a változásokkal szemben,

  • valamint a vidéki régiókban fennálló infrastrukturális lemaradás

 

A tanulmány külön fejezetben vizsgálta a szakképzési rendszereket. Mindhárom ország felismerte, hogy a szakképzésnek aktív szerepet kell vállalnia a digitális kompetenciák fejlesztésében. Magyarországon például a Szakképzés 4.0 stratégia biztosítja a kereteket, míg Görögországban a „Digitális Átalakulás Bibliája” és a frissített tantervek nyitnak utat a modernizáció felé. Bulgária is hozzáigazította a szakmai tanterveket az EU-keretrendszerekhez (DigComp, DigCompEdu), de a végrehajtás még egyenetlen.

A jelentés több esettanulmányt, "best practice"-t is bemutat: Magyarországon a Digitális Témahét és a Digitális Közösségi Alkotóműhelyek, Bulgáriában a Digital Leaders Academy, Görögországban pedig a Digitális Platform bizonyítják, hogy célzott programokkal és partneri együttműködésekkel mérhető előrelépés érhető el.

 

A következő lépés: VETech-eszköztár

Az elkészült adatbázis a projekt „térképe”: kijelöli a hiányosságokat és azokat a területeket, ahol a legnagyobb hatással lehet beavatkozni. A következő fázisban a partnerek egy olyan eszköztárat dolgoznak ki, amely segíti a szakképző intézményeket, az oktatókat és a diákokat a digitális kompetenciák bővítésében.


Az eszköztár ugyanazon három témát fogja fókuszba állítani mindegyik célcsoport eseténben: 

  • a mesterséges intelligencia használata
  • online kollaborációs eszközök használata
  • digitális tartalomkészítés
     

 Az eszköztár közzétételének várható időpontja: 2025 december/2026 január

A projektről átfogó ismeretető olvasható ide kattintva. >>

 


Az Európai Unió finanszírozásával. Az itt szereplő vélemények és állítások a szerző(k) álláspontját tükrözik, és nem feltétlenül egyeznek meg az Európai Unió vagy az Európai Oktatási és Kulturális Végrehajtó Ügynökség (EACEA) hivatalos álláspontjával. Sem az Európai Unió, sem az EACEA nem vonható felelősségre miattuk.